Helsinki-Tallinna tunneli: Hintalappu 24 Miljardia!
"Hei, me mennään Tallinnaan, pu-pummilla Tallinnaan!"
-Tuomas Kauhanen kappaleessaan "Pummilla Tallinnaan"
Kohta se on mahdollista! Nimittäin voimme oikeasti matkustaa pummilla Tallinnaan Helsingistä! Anne Berner näytti Helsinki-Tallinna väliselle tunnelille vihreetä valoa Talouselämän artikkelin mukaan. Jos joku saa tahtonsa läpi ajettua tavalla tai toisella, niin se on tämä meidän ihana Liikenne- ja viestintäministeri joka herättää joko raivoa tai masennusta ihmisissä.
Mutta miksi tämmöinen tunneli sitten rakennettaisiin? Anne Bernerin mukaan koska ""Yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki-Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta,"
Eli kirjaimellisesti Anne Berner haluaa yhdistää oman pikku lintukotomme tuohon isoon pelottavaan maailmaan jota kutsumme "muuksi maailmaksi". Onhan tämä nyt täysin pöyristyttävää. Kohtahan meillä pyörii turisteja joka kolkassa ja virolaiset työmiehet pöräyttää junalla pimeisiin hommiin raksatyömaillemme nopeammin kuin aktiivimalliin nojautuva työtön kansakuntamme ehtii lähi Kelaan marssia kysymään neuvoa lomakkeiden täyttöön.
Mutta vakavissaan. Todella hieno homma tuo tunneli!
Kuten Berner artikkelissa mainitsi, niin meillä on mahdollisuus rakentaa itsellemme ja jälkipolvillemme jotain oikeasti hyödyllistä ja innovatiivista joka mahdollistaisi meille nopean ja varman yhteyden etelänaapuriime josta voisi ottaa paljonkin mallia varsinkin pienyrittäijen näkökulmasta ja verotuksesta. Isoin kysymysmerkki näin massiivisessa asiassa on tietysti se vanha kunnon RAHA.
Mistä ihmeestä me taiomme 24 miljardia (joka ei siis ole vielä varmistettu ja eri lähteiden mukaan eivät sisällä edes junakalustoa) ja saisimme vielä oman taloutemme pidettyä jossain määrin kunnossa. Noh, onneksi kuulumme semmoiseen kuin EU. Rakennuslehden artikkelin mukaan EU:n osuus projektista voisi olla jopa puolet, eli hyvin merkittävä osa kustannuksista.
Rakennuslehden artikkelin mukaan tunnelihanke on selvityksen mukaan mahdollista toteuttaa julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusmallilla, jossa yksityinen sektori rahoittaa tunnelin rakentamisen.
Itse rahoituksesta, kustannuksista ja operoinnista reakennuslehden artikkelissa sanotaan näin:
"Tunnelin avaamisen jälkeen junien lipputulot ja käyttömaksut kattaisivat vuosittaiset liikennöinti- ja kunnossapitokustannukset. Tästä huolimatta junien liikennöinnistä vastaava yhtiö tarvitsisi myös tukirahoitusta. Suomen ja Viron tukirahoitus olisi vuosittain yhteensä 280 miljoonaa euroa 40 vuoden ajan eli yhteensä 11,2 miljardia euroa.
Tunneliasemat sijaitsisivat Helsingissä keskustassa, Pasilassa ja Helsinki-Vantaan lentoaseman luona ja Tallinnassa lentokentän lähellä Ulemistessa"
Vaikka projekti olisi älyttömän kallis, on sille perusteltu syy: meidän tarvitsee kehittyä ja olla osa globaalia maailmaa jotta piskuinen pikku valtakuntamme pysyisi maailman pyörteissä mukana. Suomen valtio on aina tavalla tai toisella tukeutunut muihin kun on ollut vaikeaa. Jopa toisen maailmansodan jälkeen YK lähetti suomeen ruoka ja kalusto apua kun meillä oli kovat sotakorvaukset maksettavana naapurillemme "hävityn" sodan jälkeen.
Tämä tunneli toisi siis paljon kaivattua kansainvälistymistä ja varsinkin yritykset hyötyisivät tästä tunnelista paljon. Helsingistä ja Tallinnasta voisi tulla siis yhdessä suuri metropoli joka voisi haastaa euroopan muut suuret talousalueet vetovoimallaan ja ammattimaisella osaajillaan. Tieto kulkee molempiin suuntiin kuten junilla on tapana tehdä.
Jään mielenkiinnolla odottamaan, mikä ratkaisu tälle hankkeelle tulee ja toivottavasti asia runnotaan läpi kuten Tampereen Rantatunneli kaupunginvaltuustossa.
Teretulemast Tallinna!
Lähteet:
https://www.maailma.net/nakokulmat/nakokulma-suomikin-on-saanut-apua