Operaattoreiden taistelu

10.12.2017

Tämä kirjoitus ei ole myyntipuhe tai mainos!

Juuri kotiuduin töistä (Elisalta) kotiin ja lueskelin bussimatkan ajan taas eri lehtien nettijulkaisuja ja tällä kertaa satuin lukemaan itselleni tärkeestä ja läheisestä aiheesta: operaattoreiden kilpailu asiakkaista.

Olen itse työskennellyt niin DNA:n, Telian (ent. nimeltään Sonera ja Tele Finland) sekä Elisan tuotteiden parssa. Kun aloitin operaattori hommat v.2009 DNA:n  tuotteiden parissa puhelinmyynnissä, muistan kun sillon oli trendikästä myydä pelkkiä liittymiä puhelimitse ja itse laitteiden myynti koettiin todella haastavaksi, koska kuka ihme haluaisi ostaa puhelimen näkemättä sitä. Noh, tämähän muuttui hyvinkin nopeasti ja jo seuraavana vuonna meillä oli tapana myydä jokin laite mukaan liittymän kanssa (tai ainakin tarjota sitä aktiivisesti). Liittymät olivat suht samanhintaisia kaikilla operaattoreilla, mutta erottauduivat sillä, ettäkaikilla operaattoreilla oli liittymiä jolla sai soittaa edullisemmin oman operaattorinsa välisiä puheluita. Lisäksi eroa teki 2G sekä 3G (netti)liittymät ja vertailtiin paljon sitä että kellä oli nopein verkko käytössä, lisäksi toiminta alueet puhelimen internetille oli yksi suuri valtti. Muistan tarkasti sen, kun kuluttajat mielsivät Soneran toimivan paremmin Pohjois-Suomessa ja itä-rajan tuntumassa, kun taas DNA toimi kaupungin keskustoissa. Elisa taas oli yleishyvä liittymä ja varsinkin kun Elisa lanseerasi Saunalahti-liittymänsä niin peliin astui mukaan myös agressiivinen hinnalla kilpailu muiden asioiden rinnalle.

Nykyisen Telian tuotteiden parissa aloitin työskentelemään armeijan jälkeen vuonna 2012 ja silloinkin tein kaikkien rakastamaa puhelinmyyntiä. Toimin niin Myyjän kuin esimiehen roolissa ja näin läheltä mihin operaattoreiden välinen kilpailu oli menossa. Nyt myytiin liittymien ja puhelinten lisäksi jo Tablet-laitteita, laajakaistoja ja jopa digibokseja jossa oli mahtavia uusia ominaisuuksia asiakkaiden telkkareihin. Oli pilvitallennusta, ohjelmakirjastoja ja erilaisia sovelluksia jolla saatiin loihdittua omasta olohuoneesta yks mahtava viihtyvyyden pesäke jossa koko perhe pääsi naulaantumaan television eteen ja palvomaan tätä hienoa laatikkoa (jota kutsutaan arkipuheessa telkkariksi) josta tuli liikkuvaa kuvaa. Hinnalla myyminen oli agressiivista varsinkin liittymä puolella ja laitteita sai luottokaupalla/kytkyllä ostettua, jolloin kuukausierät jäivät pieneksi mutta laitteen kokonaishinnalla luotiin mielikuvia mahtavast "paketti ratkaisusta". Samaten digiboksien myynti ja Tablet-laitteiden myynnissä käytettiin paljon mielikuvilla myyntiä sekä käytettiin arkisia esimerkkejä miten nämä laitteet tuovat kaikkien kaipaamaa helpotusta arkeesi.

Nykypäivänä työskentelen suoraan ihmisten parissa kasvoitusten ja vaikka työnkuva on vähän muuttunut edellisistä kokemuksistani, niin maailma on sama: se muuttuu koko ajan nopeasti. Sisältö on suurimmaksi osaksi ykkösjuttu niin liittymissä, laitteissa ja lisäpalveluissa ja kaikilla operaattoreilla on nämä kaikki suurinpiirtein kohdillaan. Tietysti joku ratsastaa kotimaisuudella, joku netin toimivuudella ja joku jollain muulla, mutta yleisesti kaikilla on toimivia palveluita. 

No miksi sitten kirjoitan tätä minun CV:n tapaista kirjoitusta tässä? No, nyt sitten hommat on muuttunut erikoiseen suuntaan. Hinnoittelu on muuttunut yhtäkkiä todella agressiiviseksi ja kaikki toimijat ovat lähteneet mukaan hintakilapiluun. Nämä hintakilpailut jolla saavutetaan kuluttajalle isompi kuukausittainen säästö eivät mielestäni palvele oikeastaan ketään. Yritykset kärsivät katteissaan ja kuluttajille jää mielikuva että liittymät ovat näin edullisa aina, mutta kyllä ne sieltä taas kohta nousevat ja sitten kun ollaankin totuttu näihin hintoihin, niin auta armias kun kulutustottumukset ovat luokkaa liisa ja pepe 9v ja ei osata ennakoimaan suurempia laskuja jatkossa. Jostain ne puuttuvat eurot kuitenkin otetaan? Eihän mikään yritys tappiolla myy tai tyydy tappioihin pitkässä juoksussa. 

Mutta tottakai meidän kannattaa nyt hyödyntää näitä super alennuksia ja ottaa niistä kaikki hyöty irti. Mutta kannattaa nyt pitää kuitenkin järki päässä ja vähän suunnitella mitä tarvitsemme vs alhainen hinta. 

Olen puhunut. Ugh.

"Yhden menestyminen lietsoo kilpailua, ja se näkyy nyt tällaisena kasvavana kampanjointina."

Kimmo Stenvall
analyytikko, OP 

(Kauppalehden artikkelista joka lähteissä)

Lähteet:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/7Tm3Nyij

https://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/yksinkertainen-vertailu-paljastaa-uusi-telia-liittyma-voi-olla-selkeasti-paras-valinta/6360942

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/2013-10-20/HS-4g-nopeuksissa-paljastui-suuret-erot-operaattoreiden-v%C3%A4lill%C3%A4-3315796.html



Toivottavasti triggeröidyt pahasti
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita